Coca-Cola ja Pepsi joutuvat muuttamaan pakkauksiaan: kierrätys vaikuttaa jo liiketoimintaan Voitko kuvitella heidät Argentiinassa kierrätetyn pullon kanssa?
Huhtikuuta 2025 lähtien Coca Colan, PepsiCon ja muiden Intian juomajättien on käytettävä pulloja, jotka on valmistettu vähintään 30% kierrätetystä muovista. Tämä kierrätykseen keskittyvä toimenpide ravistelee myös alan yrityksiä ja pakottaa ne miettimään uusia strategioita.
Päätös tulee Intian hallitukselta, joka pyrkii siirtymään kohti kestävämpää kiertotaloutta. Tavoitteena on, että muovipullot eivät päädy roskiin, vaan ne kerätään, kierrätetään ja käytetään uudelleen uusissa pulloissa. Se vaikuttaa loogiselta. Mutta oikeassa maailmassa se ei ole niin helppoa.
Muutoksia Coca Cola-ja Pepsi-pulloihin
Nykyään PET-pullot muodostavat 70% juomapakkauksista Intiassa. Miksi? Ne ovat käytännöllisempiä kuin lasi ja paljon halvempia kuin tölkit. Uuden suunnitelman tavoitteena on kuitenkin, että neitseellinen muovi korvattaisiin vuodesta toiseen kierrätetyllä. Ne alkavat 30 prosentista, mutta tavoitteena on päästä 60 prosenttiin vuosien 2028-2029 finanssipolitiikkaan mennessä.
Huomaa: siirtyminen ei ole helppoa. Koko maassa on vain viisi hyväksyttyä tehdasta, jotka tuottavat elintarvikelaatuista kierrätysmuovia, ja niiden kaikkien välillä ne kattavat tuskin 15% nykyisestä kysynnästä. Brändit tietävät tämän ja ovat huolissaan.
Nimettömänä pysytellyt korkea-arvoinen johtaja oli suorapuheinen talouslehti The Economic Timesin kanssa:
”Saatamme joutua turvautumaan lailliseen tiehen ja pyytämään ennenaikaista keskeyttämistä, jos määräaikaa ei pidennetä. Aika ei ole otollinen, sillä kesän huippu lähestyy. Investoimme kapasiteettiin, mutta kapasiteetin kasvattaminen kestää kahdesta kolmeen vuotta.”
Muutoksen seuraukset Intiassa
Tämä muutos voi tarkoittaa myös hintojen nousua sinulle, joka olet kuluttaja. On arvioitu, että yritysten kustannukset kasvavat 30 prosenttia, eikä olisi harvinaista, että osa siitä siirtyisi lopulliseen lippuun. Hyvä puoli on kuitenkin se, että katujen, jokien ja julkisten tilojen saastuminen vähenisi.
Samalla tämä siirto avaa oven uudelle kehitykselle: biohajoaville pakkauksille, kasvimateriaaleille, ideoille, jotka viime aikoihin asti näyttivät mahdottomilta tämän kokoisille tuotemerkeille. Jos Coca-Cola ja Pepsi vaihtuvat, kuka jää pois?
Ympäristön kannalta tämä pakkokäännös merkitsee ennen ja jälkeen. Intia patistaa jättiläisiä ottamaan vastuulleen tuotteidensa ekologiset vaikutukset. Matka on pitkä, mutta on selviä merkkejä siitä, että emme voi enää katsoa muualle.