Paikkojen estetiikka ja muotoilu voidaan määritellä värien avulla, jotta sisustus olisi dynaamisempi. Tässä mielessä on mahdollista tunnistaa, mitkä värit ovat vähemmän älykkäiden ja luovien ihmisten valitsemia ja mitkä ovat niiden suosimia, jotka ovat merkittävämpiä työssään. Useimmat ihmiset tunnustavat, että väreillä on voima vaikuttaa mielialaan ja ajatteluun. He eivät kuitenkaan ajattele, että tietyillä sävyillä on suora yhteys älykkyyteen ja luovuuteen.
Erilaisten koulutus- ja kulttuuriympäristöissä saatujen kokemusten perusteella voidaan tunnistaa yhteisiä malleja siinä, miten luovuudeltaan erilaiset ihmiset valitsevat yleensä tiettyjä värejä. On olemassa suora yhteys siihen, että luovemmat ihmiset suosivat kirkkaampia ja eloisampia värejä. Vähemmän älykkäät ihmiset valitsevat mieluiten kolme väriä: harmaan, ruskean ja keltaisen, jotka luovat turvallisuutta, rauhallisuutta ja ennustettavuutta, jotka ovat tyypillisempiä niille, jotka eivät ole yhtä impulsiivisia ja innovatiivisia. Näitä värejä valitsevat pitävät itseään usein perinteisempinä tai pragmaattisempina ihmisinä. Tämä voisi siis selittää heidän valintansa, joka heijastaa vähäisempää halukkuutta ottaa riskejä tai kokeilla, jotka ovat luovuuden keskeisiä elementtejä.
Mitä värejä vähemmän älykkäät ihmiset valitsevat
Groningenin yliopisto selittää artikkelissaan, että harmaata, ruskeaa ja keltaista väriä pidetään tylsinä ja ne liitetään usein ihmisiin, jotka eivät ole yhtä kokeilunhaluisia.
Harmaa
”Harmaa viestii vakaudesta, mutta myös yksitoikkoisuudesta, mikä voi rajoittaa ihmisen kykyä ajatella laatikon ulkopuolella”, asiantuntijat sanovat.
Ruskea
Ruskea, joka mielletään kiinteäksi, maanläheiseksi väriksi, yhdistetään varovaisuuteen ja riskinoton puutteeseen, jotka voivat rajoittaa henkistä joustavuutta, jota tarvitaan todella luovuuteen.
Keltainen
Vaikka keltaisella on kirkkaita sävyjä, tutkijat uskovat, että se voi aiheuttaa ahdistusta tai henkistä väsymystä. Tämä voi vaikuttaa kielteisesti henkilön kykyyn tuottaa omaperäisiä ideoita.
Luovien, abstraktien ja mielikuvituksellisten profiilien sijaan harmaa, ruskea ja keltainen heijastavat kognitiivista profiilia, joka keskittyy enemmän konkreettiseen ja ennustettavaan.
Luovuus ja älykkyys väreissä
Groningenin yliopiston tutkijoille on vuosien varrella tehty useita tutkimuksia, joissa on pyritty yhdistämään värivalinnat persoonallisuuteen ja kognitiivisiin kykyihin.
Ihmiset, joilla on luovempi ja muuntautumiskykyisempi luonne, osoittavat taipumusta voimakkaampiin väreihin, kuten punaiseen, siniseen ja vihreään. Tässä mielessä niitä suosivat ne, jotka ovat innovatiivisempia ja joustavampia.
”Sen lisäksi, että värit herättävät tunteita, ne myös kannustavat toimintaan, motivaatioon ja henkiseen stimulaatioon, jotka ovat olennaisia ominaisuuksia luovassa, leikkisässä ja tutkivassa prosessissa”, he sanovat.
Miten värit vaikuttavat luovuuteen?
Kalifornian yliopiston raportissa, joka käsitteli värien psykologiaa työpaikoilla, todettiin, että työympäristöt, joissa on kirkkaita ja monipuolisia värejä, voivat lisätä työntekijöiden luovuutta.
Samaan aikaan ne osoittavat, että neutraalimpia ja tummempia värejä sisältävät tilat luovat yleensä konservatiivisemman ja vähemmän inspiroivan ympäristön.
”Syvän sinisen ja vihreän kaltaiset värit yhdistetään kognitiivisen kyvykkyyden lisääntymiseen ja monimutkaiseen ongelmanratkaisuun, kun taas tylsemmät sävyt edistävät yleensä rajoitetumpaa ja loogisempaa lähestymistapaa”, he selittävät.
Mitkä muut sävyt stimuloivat mielikuvitusta, luovuutta ja älykkyyttä?
Jos tarkastelemme tiettyjen värien erityispiirteitä, punaisella on suuri kyky stimuloida adrenaliinia ja lisätä energiaa. Tämän vuoksi se on väri, jonka valitsevat usein ihmiset, joilla on enemmän kilpailu- ja riskinottohaluja.
Vihreän valinta liittyy tasapainon ja henkisen raikkauden etsimiseen. Selkeys ja tarkkuus ovat avainasemassa niille, jotka etsivät jatkuvasti uusia ideoita ja ratkaisuja.
Kalifornian yliopiston ammattilaisten mukaan myös oranssin ja turkoosin kaltaiset värit liittyvät luovuuteen. Ne ovat sävyjä, jotka herättävät avoimuuden ja optimismin tunteen, ominaisuuksia, jotka edistävät innovointia ja erilaista ajattelua.
Värien ja ihmisten luovuuden välisessä suhteessa on erilaisia vivahteita ja sävyjä. Toisaalta harmaan, keltaisen ja ruskean kaltaiset värit yhdistetään konservatiivisempaan ja vähemmän riskinottoon pyrkivään profiiliin. Toisaalta viileämmät värit, kutenpunainen, sininen ja vihreä, ovat innovatiivisempien ja luovempien ihmisten valitsemia.
Vaikka lempivärin valinta voi antaa viitteitä persoonallisuudestamme, on tärkeää muistaa, että se ei täysin määrittele sitä, kuka olemme. Makumme ja mieltymyksemme ovat vain yksi osa identiteettiämme, johon vaikuttavat kokemukset, tunteet ja asiayhteydet.